Међународни дан борбе против вршњачког насиља обележава се сваке последње среде у месецу. Ове године је то било 28. Фебруар. Пано направљен на ову тему скреће пажњу на сваки вид насиља.

Розе балони са низом порука које су прваци  добили од ученика чланова вршњачког тима   су скретали пажњу да треба да реагујемо и пријавимо насиље,  да будемо пажљиви, толерантни и пуни љубави.



У школској библиотеци


Школска слава


Ликовни рад објављен у  часопису



 

Свети Сава је био:

УЧИТЕЉ -ширио науку и писменост. Доста је путовао и учио људе како да живе и раде.

ПРИНЦ - родио се на двору, отац му је био владар жупан Стефан Немања

ГРАДИТЕЉ - градио је и обнављао цркве и манастире

ПОМИРИТЕЉ - помирио је рођену браћу, мирио је сељаке на међи

ПУТНИК - често је путовао у суседне земље и преговарао са њиховим владарима

МОНАХ-одрекао се круне и отишао у манастир

ИСЦЕЛИТЕЉ – са далеких путовања је доносио биљке и мелеме свом народу. Отворио је прву болницу у Студеници

СВЕТАЦ – и после смрти остао је најзначајнија личност у којој се народ моли и верује

 

 




Book titled 'Јован Јовановић Змај'Read this book made on StoryJumper

Невен је играна ТВ серија за децу  која је снимана  по мотивима дела  Јована Јовановића Змаја чији је лик тумачио Мића Томић. Серија је снимљена  1973. године у црно-белој техници.

 Питања за активно гледање прве епизоде серије  ,,Невен'':

1.         Како се звао часопис који је уређивао Јован Јовановић Змај?

2.         Који је цвет  Јован Јовановић Змај  држао у руци?

3.         Која је животиња штитила своје младунче на филму?

4.         Како ,,научењак'' долази до знања?

5.         Шта је радио неваљали дечак?

6.         Какав ће бити кад остари онај који је добар и честит?

7.         Шта је пола здравља'

8.         Шта нам поручује Чика Јова песмом ,,Ала је дивота''?

9.         Шта привлачи нечистоћа?

10.       Чему служи дурбин?

11.       Да ли цвећу прија Сунце? Зашто?

12.       Колико сати дневно вежба Михајло Солис, најстарији човек на свету?

13.       Каквог пријатеља треба да се чуваш?

14.       Наведи један музички инструмент који се види у филму.

15.       Како се каже једном речју отац и мати?

16.       Шта значи питање: Како ћете написати са три писмена (слова) столеће?

17.       Други назив за покошену траву је ...

18.       Самлевено жито зовемо ...

19.       Курјак је у ствари...

20.       Ако на столу гори пет свећа, а ми угасимо две, колико ће остати на столу? Зашто?

21.       Ко је написао песму ,,Мали коњаник''?

22.       Да ли неки ликови у епизоди треба да промене своје понашање? Зашто?

23.       Који смо савет о гајењу цвећа добили у овој епизоди?

24.       Како су повезани љуска од јаја и цвеће?

 

             НЕВЕН - 1. епизода

 

 





                                          Тајни агент Мјау Мјау


Неколико упутстава Сектора за ванредне ситуације за понашање приликом пожара:

1. Уколико вам се пожар догоди у току ноћи, а не поседујете аларм за случај опасности, изађите на прозор куће или ходник зграде и вичите "Пожар" како бисте пробудили комшије и укућане.

2. Позовите број 193 и саопштите тачне податке о локацији - адресу, спрат и број стана. Уколико је пожаром захваћена само једна просторија, затворите врата те просторије и искључите електричну енергију. Позовите ватрогасце и евакуишите укућане, а уколико је пожар мањих размера, покушајте и гашење.

3. Ако избије већи пожар, напустите стан и затворите сва врата за собом, јер ће се, ако их не затворите, због протока свежег ваздуха пожар ширити много брже на цео стан.

4. Приликом евакуације врло је важно да сви укућани буду у истој просторији. Нарочито пазите на децу, јер се она из страха могу сакрити. Када се уверите да су сви ту, крените ка излазу.

5. Очекујте густ дим и велику врелину: ако имате времена, обујте ципеле за дебљим ђоном, обуците капуте и вежите пешкире и крпе натопљене водом преко уста и носа.

6. Никада не користите лифт током пожара, јер се тада ослобађа густ дим, пун отровних испарења.

7. Уколико нисте директно угрожени пожаром, останите иза врата свог стана. Ако дим почне да продире око врата, натопите пешкире и крпе водом и поставите око штокова и испред врата, како бисте спречили продирање дима у ваш стан. Ако је спољашњи ваздух чист, изађите на терасу и затворите балконска врата за собом, па сачекајте да ватрогасци заврше гашење пожара.

8. Неугашени опушак цигарете никада не бацајте кроз прозор или са терасе, јер углавном завршава у соби или на тераси стана испод вашег и може изазвати пожар.

9.Никако не смете користити воду да бисте угасили пожар на електричним инсталацијама и апаратима, јер можете бити изложени струјном удару.

10. Не гасите водом пожар изазван бензином или уљем, јер ове опасне материје плутају по површини воде и могу изазвати додатно ширење пожара.

 

Породични приручник за понашање у ванредним ситуацијама

 

 

 

 

 


Безбедност деце у ванредним ситуацијама


Пријем првака у Дечји савез Србије

Maскенбал


Игре без граница

Посета градској библиотеци

Понедељак, 2.10.2023.

 


Крос РТС-а  ,,Кроз Србију''

 

У петак, 22.09.2023. године у 10 сати трчали су предшколци и млађи основци на стадиону. Старији основци и средњошколци трчали су на стази поред Дрине. Данас су у овој трци сви победници!

На победничка постоља попели су се и наши најбржи прваци којима ће бити уручене дипломе:

 

1. Милица Јевтић

2. Јана Вићановић

3. Дуња Лукић

 

1. Лука Петровић

2. Ђорђе  Средојевић

3. Павле Божиловић


Честитамо!


Позоришна представа   ,,Послала ме мама''


Кенгур без граница

ЗАДАЦИ

РЕШЕЊА

 


Занимљива математика

2. Ако 4  дечака  играју шах 4 сата. Колико је сати сваки од дечака играо шах?

3.Свака од 3 сестре има брата. Колико је деце у тој породици?

4.Сваки штап има два краја. Колико крајева има штап и по?

5. Мама и две ћерке су возиле бицикле и трицикле на којима је укупно било 7 точкова. Колико је ту било бицикла, а колико трицикла?

6. Каћа је нацртала троугао лево од квадрата. Између њих нацртала је круг, а правоугаоник десно од квадрата. У ком поретку је Каћа нацртала све те фигуре?

 

 

 


Задаци оштроумности

 

1. Анина мама има три ћерке. Једна се зове Маја, а друга Ена. Како се зове трећа ћерка?

2. Јова станује ближе школи негоВоја, а Воја ближе него Рада. Ко станује ближе школи Јова или Рада?

3. Лаза, Реља и Урош су браћа различитог узраста. Лаза није старији од Уроша, а Реља није старији ос Лазе. Ко је најстарији, а ко најмлађи?  

 


 


     ИНСТИТУТ ЗА ЈАВНО ЗДРАВЉЕ СРБИЈЕ „ДР МИЛАН ЈОВАНОВИЋ БАТУТ”

 

ЦЕНТАР ЗА ПРОМОЦИЈУ ЗДРАВЉА

 

И ЗАВОД ЗА ЈАВНО ЗДРАВЉЕ ШАБАЦ

 

ОДЕЉЕЊЕ ЗА ПРОМОЦИЈУ ЗДРАВЉА

 

 

 

РАСПИСУЈУ КОНКУРС

 

ЗА ИЗБОР НАЈБОЉИХ ЛИКОВНИХ И ЛИТЕРАРНИХ РАДОВА

 

НА СЛЕДЕЋЕ ТЕМЕ:

 

 

 

1.      ЧУВАМ СВОЈЕ ЗУБЕ, ПОНОСИМ СЕ ОСМЕХОМ “

 

2.      „МАЈЧИНО МЛЕКО ЈЕ НАЈБОЉА ХРАНА“

 

3.      „ПРАВИЛНА ИСХРАНА ЧУВА ТВОЈЕ ЗДРАВЉЕ“

 

 

 

Конкурс је намењен деци из предшколских установа и ученицима основних школа у Републици Србији. Циљ конкурса је да се подстакне здравствено васпитни рад у предшколским установама и основним школама на тему оралног здравља, правилне исхране и подршке дојењу као најоптималнијем начину исхране новорођенчади и одојчади.

 

 

 

 

Ликовни радови би требало да буду урађени на папиру, у формату блока број 5.

 

 

 

Најбољи ликовни и литерарни радови биће изабрани на нивоу округа, а затим се достављају Институту за јавно здравље Србије ''Др Милан Јовановић Батут'' до 21. новембра 2023. године како би се прогласио и промовисао најбољи дечији рад за сваку од кампања и који ће бити штампан у виду постера током 2024. године.

 

 

 

Конкурс није наградног карактера, већ се кроз избор и промоцију најбољих дечијих радова подстиче здравствено васпитни рад. Најбољи радови биће изабрани и промовисани на окружном нивоу. Најбољи радови на националном нивоу биће постављени на сајту Института за јавно здравље Србије. Радови се не враћају већ ће бити коришћени за дизајн и штампање здравствено промотивног материјала у циљу континуиране промоције здравих стилова живота.

 



ЗАБОРАВЉЕНЕ ТРАДИЦИОНАЛНЕ ДЕЧЈЕ ИГРЕ

 

Кликери: Стаклени, метални или порцулански били су опсесија пре свега дечака, којима је било потребно десетак метара квадратних земљане површине, као и рупа (роша), која се прави концетричним кружењем ђона ципеле или патике. Уз ову игру често би се време заборављало, а мајке дечака вежбале крајњи капацитет гласовних могућности дозивајући своје синове на вечеру. Кликери су имали и нуспојаву – спољна страна шаке би често испуцала, а понекад би се створиле ране, па би била неопходна пауза у игрању од неколико дана, како би се ране залечиле.

 

 

 

Ластиш:  “Прстићи” и “Титове параде”.  Код прве игре две девојчице држе ластиш прво с четири прста, док га трећа прескаче, а како игра одмиче смањује се и на крају прескачеш држећи само један прст, што је било најтеже.

 

 

 

Жмурке: Једно дете стоји уз дрво или зид и броји до 100 (5, 10, 15, 20, 25,30…), а остала деца се за то време крију. Након одбројавања, креће потрага за другарима. Најраспрострањенија игра некада, јер су истовремено могли да се играју и дечаци и девојчице, без велике могућности да се неко повреди.

 

 

 

Пар – непар: Игре са сличицама у којима је циљ погодити последњу цифру на њој или уз помоћ шаке и ударца је преокренути на бок. Као награда би се добијала управо та сличица. Некада албуми са самолепљивим сличицама нису били објављивани сваког месеца, већ само у посебним приликама, као што је Светско првенство у фудбалу, па је свака сличица предстваљала о право мало богатство.

 

 

 

Између две ватре: Игра коју су доста често играле девојчице. Има неколико варијација, а поента је да погодите лоптом члана супротне екипе који стоји у средини игралишта. Лопта која се користила за то је популарна “балонка”, како не би дошло до неких повреда. Најчешћа конверзација приликом играња те игре била је: “Погодио сам те? Ниси! Како нисам кад те је лопта погодила? Ниси, сигурно!”

 

 

 

Школице: Кредом  се нацртају квадрати на бетону и од вештине скакања на једној нози би зависио успех у овој игри.

 

 

 

Викторије: Игра са лоптом на једном голу, док двоје играју и треба да да више голова од супарника, трећи брани. Ко изгуби у дуелу, следећи стаје на гол.

 

 

 

Зуце: Једна од игара која се најчешће играла на малим и великим одморима. За игру је потребно три или више играча. Прво се изабере неко ко ће да жмури. Треба да руком покрије бок, тако да му је длан отворен и лицем према осталима. Остали требају да се тихо договоре ко ће да га из све снаге распали по длану. Онда онај који је жмурио треба да на основу снаге процени ко га је ударио, а ако не може на основу снаге, онда покушава да погоди на срећу. Ако погоди ко га је ударио, тај следећи жмури, ако не, опет је он на реду.

 

 

 

Шуге: Ова нигра би се играла непосредно након изласка из куће, кад су клинци пуни енергије, а састоји се из бесомучног трчања по игралишту. Једно од деце се одреди ко ће да буде “шуга” и његов циљ је да стигне другог, да га пипне. То друго дете онда креће да јури остале, и тако у круг, све док не понестане даха или заболи стомак од трчања.

 

 

 

Коцке / Коцкице: Игру играју до четири играча, сваки има своје поље и играју својеврсни тенис фудбалском лоптом. Не сме се дозволити да лопта два пута додирне поље једног играча. Циљ је истерати све остале играче.

 

 

 

Јурке, шуге: Изабере се један играч који јури, а остали беже и трдуде се да не буду ухваћени. Бежање је ограничено на договорени простор, а када играч који јури додирне неког од играча који бежи и каже: шуга, овај преузима његову улогу и игра се наставља. Они који беже могу да нађу спас, ако се у току трчања по два играча ухвате за руке. Ова игра могла је да се изводи и напољу и унутра.

 

 

 

Јелечкиње, барјачкиње, пробивка: играчи се поделе у две групе са једнаким бројем чланова. Сви чланови игре стану у две врсте, једни наспрам других, и чврсто се ухвате за руке. Игру почиње једна грипа, питајући играче друге групе: Јелечкиње, барјачкиње, кога ћете? Играчи друге групе се међусобно договоре кога ће и кажу: Хоћемо Милана!(на пример) Милан тада истрчи из своје врсте према другој екипи која га је тражила и покушава да својим телом пробије ланац чврсто повезаних руку, при том бирајући место између играча за које мисли да су најслабиији у другој групи. Ако у залету успе да пресече тај ланац, може из ове групе у своју да доведе једног играча. А, ако не успе, остаје у тој групи која га је тражила. Победник је она група која успе да на своју страну преведе што већи број играча из супротне групе.

 

 

 

Коларићу, панићу: деца се држе за руке у отвореном колу. Два последња детета на левом крају кола подигну спојене руке, косо горе. Коловођа са десне стране кола води коло према том  пролазу са леве стране. За њим корачају сва остала деца и певају: Коларићу, панићу, Плетемо се самићу, Сами себе заплићемо, Сами себе расплићемо-  и за коловођом се провлаче кроз пролаз и враћају се на место са ког су кренули. На овај начин претпоследње дете савијеним рукама направило је чвор око себе. Коловођа поново води коло према новом пролазу и ту радњу понавља док се сва деца не заплету. Затим, уз исту песму почиње расплитање кола.

 

 

 

Жмурке игра неограничен број деце. Одређивање оног ко ће први жмурити бира судија који доноси пресуду на следећи начин: два играча ставе по два прста на његово колено. Он стави шаку међу њихове прсте и покретима шаком према једном и другом говори: ,,Два се петла побише на попово буњиште један рече иш, други рече ти да жмуриш". И тако на чије прсте падне шака, тај први жмури. Место жмурке је стално на једном месту, на глас ,,зора" жмурач полази у тражење сакривених саиграча а у исто време мора пазити да неко од сакривених не пљуне на место жмурења, јер ако се то деси он мора поново жмурити.

 

 

 

За игру ,,титрање" треба 5 округло обрађених каменчића величине ситнијег ораха. На равном тлу поставе се 4 комада у облику малог квадрата, пети се баца у вис а дотле играч узима један из квадрата и са њим тад дочекује бачени, кога ухваћеног ставља у квадрат, затим опет баца а из квадрата узима 2 и са њима дочекује бачени. При последњем (четвртом) бацању циљ је да покупи сва четири из квадрата и прихвати бачени. Направи ли грешку да једном не ухвати бачени камен, или испусти један из руке, испада из игре. Други део игре је терање каменчића кроз капију која се начини палцем и средњим прстом леве руке, упртим о тло. Кроз капију се, за време бацања камена у вис, по један камен протера. Ако се бачени камен не ухвати, играч испада из игре.

 

 

 

,,Игра орасима": Направи се гомилица од 4 ораха која је удаљена од места гађања 10–15 метара. Сваки играч има већ припремљени ,,гађач", најкрупнији орах, а само гађање је по договору. Може се гађати 1–3 пута. Сваки играч мора имати већи број ораха, јер никад се не зна да ли ће се добити или изгубити. Ко је вешт у гађању узме понекад и по неколико килограма.

 

 

 

 

 

 ,,Mедвед и пчеле": деца ,,пчеле" похватају се и начине густо збијени обруч, у средини је ,,матица". Споља долази медвед тупајући око круга. Матица пита: ,,Ко то тупа око моје куће?", Медвед одговара: ,,Ја, кумо, ја". Матица каже: ,,Немој да ми украдеш неку пчелу!" Медвед одговара: ,,Нећу једну него све". Тог момента пчеле уз јако зујање нападају медведа, штипајући га и чупајући, и он мора да бежи. Ова игра се понавља више пута уз замену матице и медведа.