ЧАРОБНЕ РЕЧИ

 

 

 

Постоје четири чаробне речи

 

којима се ружно понашање лечи.

 

За њих зна свако ко другарство воли:

 

ХВАЛА, МОЛИМ, ИЗВИНИ, ИЗВОЛИ.

 

 

 

Помоћу тих кратких, чаробних речи

 

свака се свађа, свака туга спречи,

 

И код куће, и у вртићу и школи,
ХВАЛА, МОЛИМ, ИЗВИНИ, ИЗВОЛИ.

 

 

 


Бити присутан на часу не значи само то да седиш на свом месту у клупи. Бити присутан на часу значи:

 

  • На својој клупи имати све потребне књиге и прибор за тај час,
  • Седети правилно, погледа усмереног ка учитељици,
  • Слушти учитељицу
  • Слушти  другове
  • Слушти своје мисли и себе
  • Подвуци,  препиши у свеску, заокружи страницу у уџбенику
  • Када ти нешто није јасно питај, питај обавезно
  • Јављај се да коментаришеш, изнеси слободно своје мишљење

 

 

 


ШКОЛСКА  ПРАВИЛА:

  •   решавамо сукобе разговором
  • поштујемо различитости и учимо да будемо толерантни
  •   пажљиво слушамо саговорника и бирамо речи у разговору
  •   опрезни смо у игри
  •   чувамо имовину у нашој школи

Вредности које желимо да се негују у школи:

 

 

 

  • Међусобно уважавање
  •   Поштовање
  •   Другарство
  •   Безбедност
  •   Знање
  •   Лепо понашање
  •   Праведност
  •   искреност
  • прихватање различитости

 

Понашања која су   неприхватљива  су:

 

  •  туча,  лаж ( ширење лажи о некоме)
  • Давање погрдних надимака
  •   Туча, гађање , дављење
  •    свађа,оговарање,вређање,исмевање
  •    избацивање из игре(,,не знаш да играш фудбал'')
  •   шарање по зидовима,клупама, вратима...
  •  ругање,давање ружних надимака
  •   ударање
  •   претеђе поруке
  •   псовање,избацивање из игре
  •   уништавање школске имовине
  •   доношење опасног оружја у школу (нож,пиштољ) и претње њима
  •   узимање туђих ствари без питања

 


 

САСЛУШАЈ САГОВОРНИКА ПАЖЉИВО!

 

БИРАЈ РЕЧИ ПРИ РАЗГОВОРУ!

 

УВЕК ГОВОРИ САМО ИСТИНУ!

 

БУДИ ПАЖЉИВ И ОПРЕЗАН У ИГРИ!

 

УЛАЗИ У ШКОЛУ  И ИЗЛАЗИ  У РЕДУ!

 

 

 

Савети за поступање у насилним ситуацијама

 

 

  • Шта  можеш да учиниш ако си особа која трпи насиље?
  • Чешће се насиље врши над онима оне који су мирни, стидљиви , преплашени–труди се да ходаш уздигнуте главе, да  изгледаш сигурно, и да останеш  „хладне главе“.
  • Покушај да игноришеш онога ко покуша да те злоставља. Ако види да не може да те повреди, можда и сам одустане.
  • Гледај га у очи, реци му да престане и удаљи се из ризичне ситуације. Не схватај то као бежање!
  • Они који злостављају воле да виде твој страх и сузе па покушај да не покажеш осећања.
  • На насиље не узвраћај насиљем! Неко ће помислити да управо ти изазиваш невоље. Осим тога,нападач је обично јачи.
  • Ако неко тражи новац или неки предмет, дај му, да ти не би то насилно одузео. Одмах после тога обрати се одраслима за помоћ.
  • Избегавај места на којима се особе које чине насиље најчешће појављују или буди у друштву других ученика или одрасле особе.
  • Запиши то што ти се догодило и какав је притом осећај. Можда ти после буде лакше да се неком  повериш.
  • Немој да патиш у тишини. Испричај одраслима (родитељима, учитељима, разредном, педагогу,психологу, Тиму за заштиту деце у твојој школи, полицајцу …) шта ти се дешава. Њихова је дужност да те заштите. Ако не кажеш шта ти се догађа, нико ти не може помоћи!

 

 

 

o   Да ли се ти понашаш  насилно, шта ти ваља учинити?

 

o   Преиспитај се!  Можеш да изабереш како ћеш се понашати према другима.

 

 

 

o   Уколико на нека од ових питања имаш потврдне одговоре, размисли,  можда други пате због твог понашања!

 

  • Редовно неког називаш погрдним именима, или га исмеваш због нечега у чему се разликује од тебе.
  • Ругаш му се због одеће, особина, музике које слуша, места где живи и других ствари. 
  • Не пушташ га да се придружи твојој “екипи”.
  • Оговараш или прослеђујеш непријатне поруке о њему преко мобилног или интернета.
  • Удараш га, тучеш, гађаш.
  • Узимаш му новац, или друге ствари без питања.
  • Присиљаваш га да ради нешто за тебе или друге, а да он или она то не желе.

 

 

 

o   Ако пожелиш да се промениш:

 

  • Озбиљно размисли, твоји поступци имају последице: одрасли се на тебе  љуте, па ће и покренути неку од процедура које могу имати веома негативне последице по твоју ученичку биографију.
  • Осим тога, твоји врњшаци пате. Твоје ружне речи или ударци остављају им ожиљке за читав живот. Они нису заслужили да се према њима понашаш насилно.  Замисли да се то дешава твом брату или сестри.
  • Разговарај са неким у кога имаш поверења, извини се, понуди да на било који начин исправиш грешку и олакшаш ономе коме си нанео бол.
  • Када осетиш жељу да некога повредиш изброј до десет, прошетај. Смисли неке друге начине да постанеш више кул. Развијај вештине у неком спорту, рачунарима, уметности, фотографисању...
  • Сваки пут кад ти успе да се не понесеш насилно према другима, честитај самом себи,  похвали се пред онима којима је до тебе стало.

 

 

 

o   Супер је што смо различити!!!

o   Не треба сви да будемо исти!

o   Прво погледај (види) па онда говори (кажи,пресуди)

o   ,,Испеци,па реци''


Шта да РАДИШ у тренутку када видиш да се неко дете насилно понаша према другом:

 

o   Заузми активан став, размисли…Како би се ти осећао да се према теби неко насилно понаша?

 

o   Ако се осећаш сигурно, реци особи која се насилно понаша да престане. (Нпр. “Немој то да говориш!”, “Немој тако да се понашаш”, “Немој да је вређаш”!)

 

o   Позови другове и другарице да станете на страну особе или око ње када је малтретирају-тако ћете показати да је већина вас за прекид насилне сцене.

 

o   Ако се не осећаш сигурно, затражи помоћ од одрасле особе – од родитеља, наставника, разредног или било које друге одрасле особе у школи у коју имаш поверења. (Рећи одраслима не значи тужакати. Тиме помажеш и детету које је изложено насиљу и детету које чини насиље.)

 

 

 

Када знаш да је неко дете често изложено малтретирању других:

 

  • Позови га да ти се придружи током одмора, укључи га у своје друштво.
  • Посаветуј га да разговара с неким о томе што му се догађа, да тражи помоћ.
  • Понуди се да ћеш бити уз њега кад се обрати одраслима за помоћ.
  • Објасни својим пријатељима да насилно понашање НИЈЕ ФЕР и замоли их да ти се придруже у подршци.

 

 

 

Шта да НЕ РАДИШ када видиш да се неко насилно понаша према другом:

 

  • Насилна деца можда мисле да су забавна или “кул” - не подстичи их на насиље смешкањем, дивљењем, прећуткивањем, имитирањем или навијањем.
  • На насиље не узвраћај насиљем - псовком или тучом. То не решава проблем. Само га погоршава,  јер се излажеш великом ризику да ти врати још јаче.
  • Немој да мислиш да си издајица ако се обратиш одраслима за помоћ. Тиме помажеш особи која не може сама да се избави од насилног понашања других.

 

      Немој бити пасивни посматрач као да се то тебе не тиче - НЕ РЕАГОВАТИ ЗНАЧИ ПОДРЖАВАТИ НАСИЉЕ!

 

Не реаговање је подржавање насиља!

 

Запамти! Пријавити насиље није тужакање, него добар начин да се насиље заустави.

 

Када видиш насиље међу вршњацима:

 

  • Буди друг и подршка! Позови другове и другарице да заједно заштитите онога ко трпи,
  • затражи помоћ одраслих у које имаш поверења.
  • ако процениш да нема додатног ризика, кажи:  „Остави је на миру“, или  „Молим те, прекини“
  • замисли како би се осећао да се и теби то дешава, па реагуј! На насиље не узвраћај насиљем, то само погоршава проблем.  

 

Не реаговање је подржавање насиља!

 

Запамти! Пријавити насиље није тужакање, него добар начин да се насиље заустави.

 

Ако ти трпиш насиље:

 

  • Удаљи се од ризичне ситуације. Ниси кукавица ако одлучиш да се склониш!
  • Користи хумор да избегнеш насиље.
  • Труди се да  га игноришеш, можда одустане кад схвати да не може да те повреди.
  • затражи помоћ другова и одраслих у које имаш поверења.
  • на насиље не узвраћај насиљем, то само погоршава проблем.  

 

Када се појави насиље у школи, нема поштеђених. Озбиљне последице доживљавају сви: деца која су изложена насиљу, деца која врше насиље и деца која посматрају насиље, тј. ћутљива већина.

 

Да ли си ти међу онима који се понашају насилно?

 

  • замисли како би се осећао да се и теби то дешава. Нико не заслужује да га малтретирају.
  • замисли како би се осећао да се то дешава неком теби блиском (брату, сестру, другу). Нико не заслужује да га малтретирају.
  • размисли да ли постоје бољи начини да нађеш своје место у друштву
  • твоје понашање према другима је део твоје одговорности. 

 

Ако си се понашао насилно, постоји начин да то исправиш!

 

  • потражи савет од некога у кога имаш поверења,.
  • Свако греши и свако може да покуша да исправи своје грешке.
  • Искрено се извини и покушај да помогнеш особи коју си повредио.
  • Развијаја своје таленте и вештине – бави се спортом, музиком, компјутирима, цртањем ...
  • Када си веома љут, нађи начин да се смириш - диши дубоко, изброј до десет, прошетај, трчи, причај са пријатељем ...

 

Честитај себи сваки пут када не реагујеш насилно.

 

Похвали се онима којима је до тебе стало.

 

Буди поносан што си научио да није у реду да други пате због твог понашања.