Кружење воде у природи

Занимљива анимација о кружењу воде у природи -пронађена на интернету- помоћу које ћете боље разумети  лекцију која следи сутра:


1.Шта је вода?

 

2. Да ли течност има сталан облик?

 

3. Шта је слободна површина течности?

 

4. Колико слободних површина течности постоји?

 

5. Какве могу бити течности?

 

6. Која тела плутају? Објасни и наведи пример.

 

7. Која тела тону? Објасни и наведи пример.

 

8. Који се материјали не растварају у води?

 

9. Под којим условима ће се грумен шећера најбрже растворити?

 

10. Шта вода добија растварењем неке материје у њој?

 

11. Од чега зависи брзина растварања?

 

12. Шта се дешава при загревању воде, а шта при хлађењу?

 

13. На којој температури вода постаје лед?

 


Промене при загревању и хлађењу течности

Вода прелази из једног стања у друго при хлађењу и при загревању. На температури од 0оС вода се замрзава и постаје лед.
На вишој температури течности испаравају брже, а на нижој спорије. 

Све течности испаравају, мада се то не види.

 

Када течности загревамо, испаравање постаје видљиво.

 

Што је загревање веће, и испаравање је јаче (зато  је приликом другог подизања поклопца било више водене паре).

 

Запамти:

 

Иста врста течности брже ће испаравати на вишој температури него на нижој.

 

Што је већа слободна површина течности, то ће испаравање бити веће.

 

Различите течности под истим условима испаравају различитом брзином.

 

Водена пара је топлија од поклопца. У додиру са хладним поклопцем пара се мало охлади, што је довољно да дође до КОНДЕНЗАЦИЈЕ, појаве супротне испаравању.

 

 

 

КОНДЕНЗАЦИЈА је прелазак материје из гасовитог у течно стање.

 

 

 

Када течности охладимо до температуре замрзавања, оне прелазе у чврсто стање (замрзавају се).

 

Температура замрзавања је различита за различите течности. Вода мрзне на нула степени целзијуса.

 

Што је температура замрзавања неке течности нижа, то је потребно више времена да се та течност охлади и очврсне (замрзне се). Зато се у систем за расхлађивање мотора аутомобила сипа течност АНТИФРИЗ (против замрзавања) која не мрзне на минус двадесет степени целзијуса.

 

 

 

 


Вода је провидна течност без мириса и укуса.


Брзина растварања чврстих материја у води зависи од:
• уситњености материје
• температуре воде и
• мешања раствора.

 

 

Особине течности:

1.  течности теку различитом брзином

2. заузимају облик  суда у којем се налазе

3. слободна површина течности је равна и увек се простире хоризонтално –
паралелно с површином Земље.Течности у суду имају самоједну  слободну површину. То је она површина која је у додиру с ваздухом. Слободна површина зависи од облика суда у којем се течност налази.

4.  течности имају различиту густину

 

Тела пливају ако је њихова густина мања од густине течности, а тону ако им је
густина већа од густине течности.

Честице гушћих течности су веће или ближе једна другој од честица
ређих течности. Гушће течности врше већи притисак на предмете на њиховој повр-
шини. У случају Мртвог мора, веома слана и веома густа вода врши већи притисак
на пливача, па због тога он не може да потоне.

 

Течности се разликују по:
• боји
• провидности
• густини
• и по  томе што теку различитом брзином

 

Све течности:
• теку
• имају сталну (непроменљиву) запремину
• имају облик суда у којем се налазе
• имају једну слободну површину








Мој крај

ПОДРИЊЕ

Подриње се налази у западној Србији. Мали Зворник се налази на десној обали реке Дрине,  на око 170 километара од Београда. На Дрини је изграђена хидроелектрана у којој се производи електрична енергија.  Зворничко језеро је вештачко језеро.

 

 На  брду Орловине  откривени су остаци два града из VI и  IX века .

Нама најближе планине су Гучево, Борања и Јагодња.





Буквар дечјих права – Љубивоје Ршумовић

За мене нема зиме
зато не дижем галаму
имам право на име
и право на тату и маму.

 

 

 То мора да буде закон
ту нема другог бога
зовем се тако и тако
дете тога и тога.   

 

Хвалим се имам чиме
свет је за мене сково
имам право на име
и право на средње слово

Дете треба да посматраш,
ал му немој на пут стати.
Што га пре човеком сматраш
пре ће човек и постати!
(Буквар дечјих права)


Избор стихова из књиге Буквар дечјих права Љубивоја Ршумовића

Б

Није да се хвалим

пред оком ми свиће

иако сам мали

ја сам људско биће.

 

Срце душу имам

 храброст и мишиће

тражим дајем примам

ја сам људско лице.

 

Игра ми је храна

игра ми је пиће

леп сам са свих страна

 ја сам људско биће.

И

Ја имам пуно право

Да верујем у Бога

И да мислим својом главом

Не питајући било кога.

 

Ја затим право имам

Да и дању и ноћу

Паметне савете примам

А усвајам које хоћу.

 

Ако је са правима све чисто

Моја је обавеза света

Да другима омогућим исто

И никоме не сметам.

Р

Кад ми је игре доста

Дајте ми право молим

Време које ми оста‘

Да проведем у школи.

 

Ја имам више мање

Право на своје проблеме

Право на школовање

Ал и на слободно време.

 

Учићу јер школу волим

Не морам ништа да платим

А све што научим у школи

Ја ћу држави да вратим


Придржавати се правила није увек лако. Ипак, без правила живот није могућ ни у породици, ни у школи, ни у друштву. Без поштовања правила не можемо да остварујемо ни своја права. Када се сви трудимо да испуњавамо своје обавезе и дужности то значи да заједнички стварамо услове да користимо своја права, али и да разумемо и поштујемо права других.


Права и обавезе ученика у школи:

ПРАВА: -да стичеш знања која су ти потребна

                -да користиш просторије, наставна средства и намештај

                 -да боравиш и учиш у чистом простору

                 - да те нико не вређа, не плаши, не удара, не узима твоје ствари

 

ОБАВЕЗЕ: - да редовно долазиш у школу

                     -да чуваш школску имовину 

                     -да водиш рачуна о чистоћи школе

                      -да никога не вређаш, не удараш и не узимаш туђе ствари

 


Допуни реченице:

Мамин тата је мени_________________.         Татин брат је мени ________________________.

Татин тата је мени__________________ .        Мамина сестра је мени______________________.

Татина сестра ми је _________________.        Мамин брат ми је ___________________.

Ја сам маминој мами ________________.        Татиној мами сам ___________________.

 

Бакина мама мени је прабака.  Ја сам њој праунук.
Бакина мама мени је прабака. Ја сам њој праунук.